10 december 2011

Kurama 26/11-11

Så ja, jag vet att jag inte har skrivit något på ett bra tag. Men jag vill skylla lite på att jag är ute om dagarna, det är jobbiga läxor och den senaste veckan har jag även varit sjuk.
Men i alla fall, jag tänkte sitta i några timmar nu och berätta om allt jag gjort de senaste veckorna.

Kurama!!!
Så för några veckor sedan så stack jag, Marcus, Fredrik, Louka, Loure och Cédric iväg till ett ställe som heter Kurama. Kurama är känt för att vara väldigt vackert både på våren och hösten. På våren så blommar alla körsbärsträd och på hösten så är det fullt med momiji där. Momoji är ett orange maple löv som är riktigt fint på hösten.
Vi började med att träffas vid tunnenbanan som skulle leda oss till Kurama vid 13.00 på dagen. Marcus och jag lyckades gå in i en buss som var SMOCKFULL så när vi skulle av så fick man verkligen klämma sig av bussen. Louka stod och väntade på oss när vi kom fram, så vi gick med henne bort till stationen där Fredrik tydligen hade stått och väntat helt ensam i 20min .... Men inom 5min så var alla samlade och vi stack iväg till Kurama.










Alltså jag vet inte om jag ska kalla det för tåg eller tunnelbana, för ibland så går man på en tunnelbanevagn under marken fast man åker över marken och ser naturen. Men idag så tänker jag kalla det för "tåg" så att ni vet.
Tåget tog ca 30min att åka och det var nästan lika många personer på det som det var på bussen Marcus och jag åkte på innan. Men ju längre vi åkte desto färre personer vart det.
När vi kom fram så började vi gå uppför det långa berget direkt, för ja .... Kurama är ett slags berg. För det mesta så var det bara bäckar och träd längst vägen som vi gick på, men efter ett tag så kom vi in i ett område där det fanns fullt med hus. Det området gav en verkligen en underbar känsla, var så mysigt att det fanns hus mitt i skogen på ett berg, haha.
Vi följde en karta som visade att om man svängde höger på ett ställe så kunde man fortsätta upp till toppen på berget, och när man gick ned på andra sidan så kom man till ett tempel och den lilla byn som var fanns där.
Kan ju säga att det kändes att man inte ansträngt sig på flera år, jag dog nästan på en gång, men tröstade mig lite med att jag inte var lika långsam som fransoserna.
När vi kom ner från berget så var det en lång väg ner till själva byn, men det var riktigt mysigt att gå där, för det hade redan hunnit bli mörkt och det fanns lyktor på sidorna som lös upp vägen.






















När vi kom till byn så bestämde vi oss för att testa att bada i en utomhuskälla, "Onsen", så vi stack iväg dit och var nästan där i 2h tror jag. Efter vi badade så slängde vi oss ned i massagestolar och satt där i 15min och bara njöt.
När vi tog tåget hem igen så gjorde de något som jag verkligen inte var beredd på. När vi lämnade Kurama så släckte de alla lysen på tåget och tände lampor som fanns utanför i träden istället, så när man åkte förbi löven som nästan nuddade rutorna på tåget så var det hur vackert som helst. Upplyst momiji på kvällen är något som alla borde se tror jag, riktigt vackert.










Itte kudasai :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar