25 oktober 2011

Dag 2: Nakano och Kapselhotell

Jag vet att jag är seg på att uppdatera bloggen, men när man kommer hem från skolan så måste man göra mat och sen sätta sig med läxorna. Efter man har gjort det där så orkar man knappt någonting. Men nu har folk tjatat på mig så jag fortsätter med vad vi gjorde i Tokyo.

Efter att vi hade varit vid  Tokyo Tower så bestämde vi oss för att åka till Nakano för att gå till ett köpcenter som har en massa nörd grejer (jag och Marcus ville dit). Så vi gick en bit från Tokyo Tower och försökte få en taxi. Vi såg en man som gick ur sin taci och satte sig på en bänk för att röka lite, så vi gick fram till honom för att fråga om han kunde köra oss till Nakano.
Han kunde lika lite engelska som alla andra japaner typ, men tillslut så fattad han vad vi menade. Han svarade att det skulle kosta 5000yen/person och att det var riktigt långt, så han föreslog att vi skulle ta tunnelbanan istället.
Så vi stack iväg till närmsta tunnelbana och ställde oss och försökte tyda de jäkla kartorna, tillslut så såg vi hur vi var tvungna att åka och hur mycket det kostade ( kostade runt 400yen, dvs lite bättre än 5000yen).


När vi kom fram till Nakano så skulle vi försöka hitta till Nakano Broadway, så vi ställde oss ännu en gång vid en karta för att hitta dit. Vi kom fram till att vi skulle gå norr om kartan som vi stod vid och sedan svänga till höger efter en bit, så vi började gå. Efter en stund så började vi fundera på vart fan vi var, men vi tyckte att det var rätt och fortsatte att gå en stund till. När vi stannade för tredje gången för att kolla vart vi var så hade det räckt med att man tittat åt höger, så hade man sett att det stod Nakano Broadway där. Så vi stod där ett tag och sen så fick vi syn på det och gick dit, men ingången såg inte ut som vi hade trott, så vi var lite osäkra.

Det var ett fyrvåningshus och det var ganska så stort, så bara att gå på en våning tog hur lång tid som helst. Men vi struntade i första våningen för vi visste att allt fanns på andra och tredje våningen, vilket det gjorde!
Jag skämtar inte när jag säger att vi gick runt där i kanske 3h, det fanns så mycket grejer och man ville ju titta på allt, haha. Där så hittade jag en butik som sålde musikskivor och anime, jag letade direkt efter musik från min favorit anime K-ON och jag hittade det nästan på en gång. Jag tog skivan som stod i hyllan och ropade: Ek, köööp miiig! Man kan ju inte neka en skiva liksom :)
Nicklas hittade en butik som sålde väskor och eftersom att han inte hade en så ville han ju självklart köpa en och han hittade en snygg väska med. (Funderade på att köpa Jack Skeletton bara för att han är så cool, haha, den första bilden).




När klockan var runt 20.00 på kvällen så började alla butiker att stänga, så vi bestämde oss för att försöka hitta ett hotell någonstans. Vi gick inte ut samma väg som vi gick in, utan vi hittade en lång gång med butiker och stånd på sidorna, så vi tänkte att vi kan ju gå där och titta lite snabbt innan alla har stängt. Medan vi gick där så fick Marcus syn på en skyllt där det stod Hotell, så vi tänkte, ja varför inte? Så vi gick in dit för att kolla om det var dyrt.


Man fick ta hissen upp till sjätte våningen  och när vi kom in så skulle man ta av sig skorna innan man gick in till receptionen. Han som jobbade där kunde verkligen INGEN engelska, men han lyckades fatta att vi ville sova där en natt. Så han visade oss rum med sängar, tv och egna duschar på rummet, men det skulle kosta 1200kr. Sen så sa han att han hade kapslar som man kunde sova i. Jag som har hört talas om japanska hotellkapslar ville verkligen se hur de såg ut. Så han visade oss hur de såg ut och hur mycket de kostade (400kr). Så vi bestämde oss för att spara pengar och testa kapslar istället.




När man hade bokat en kapsel så fick man även tillträde till våningen under. Där så hade de en liten bar (som inte var öppen) ett stort rum med fåtöljer och en stor tv längst fram och sen ett stort bad. Inne i badrummet hade de små pallar man ska sitta på medans man tvättar sig och sedan sköljer av sig med duschen som hänger bredvid; det fanns en "stor bassäng" som hade riktigt varmt vatten, bredvid den fanns en ångbastu och bredvid den en vanlig bastu (som hade tv). Precis utanför bastun så fanns en "liten bassäng" med kallt vatten i som man kunde kyla sig i.
Så vi började med att slänga in våra grejer i skåp som vi fått och sen stack vi ner och badade på en gång, och fy fan vad gött det var!



Efter badet så satt vi på övervåningen vid ett par bord och bara tog det lugnt, Nicklas som hade köpt några slags bananbakelser vid Tokyo Tower tog fram dem så vi fick smaka, och de var inte så farliga faktiskt. När klockan var 22.00 så bestämde vi oss för att lägga oss och gå upp vid 08.00.
Kapslarna var verkligen inte stora, när jag lade mig där inne så stack lite av mina fötter ut genom ingången, så jag fick ligga lite böjt med benen .... hur tror ni då det var för Nicklas och Marcus som är längre än mig? haha.



När alla tre hade vaknat så bestämde vi oss för att bada en sista gång bara för att det var så skönt. Sen så tänkte vi skynda oss iväg till Maihama, för det fanns något där som Nicklas verkligen ville till, nämligen .....
DISNEYLAND !!!!


3 kommentarer:

  1. Haha, räknas 3 timmar som en lång shoppingrunda i grabb-termer? Själv kan man gå runt och shoppa i typ 5-6 h... XD

    Fett läskiga kapslar. Kul att dom inte är anpassade för européer, ONLY FOR SHORT ASIANS XD

    SvaraRadera
  2. Så det skulle inte ens vara möjligt för mig att sova i en sån kapsel...
    -Jesper

    SvaraRadera
  3. joda det går, men du får ju ligga helt konstigt i den ;P

    SvaraRadera